7/15/2006

حقوق بشر؟

شاید بارها کلمه ی "حقوق بشر" به گوشمان خورده باشد ولی اغلب شاید تصورافراد از حقوق بشر تنها برخی از آزادی های مذهبی از جمله آزادی حجاب باشد. مسئله ی آزادی های دینی تنها بخشی از موارد تاکید شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر است. ولی بنا به علل و عواملی که به نظر من مهمترین آنها عدم آگاهی از متن و محتویات همین اعلامیه می باشد، دیگر موارد آن- که شاید مهمترین آنها نیز باشند- نادیده گرفته شده و حساسیت چندانی در مورد این موارد نشان داده نمی شود.
در زیر چند بند از این اعلامیه آورده شده است ....در مورد نقض و یا رعایت شدن هریک از آنها قضاوت با شماست؟!(برای دیدن کل اعلامیه که 30 بند دارد به این لینک(+) مراجعه کنید.

ماده ی ٥
هيچ كس نبايد شكنجه شود يا تحت مجازات يا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی يا تحقيرآميز قرار گيرد.

ماده ی ٩
هيچ كس را نبايد خودسرانه توقيف، حبس يا تبعيد كرد.

ماده ی ١٦
١- هر مرد و زن بالغی حق دارند بی هيچ محدوديتی از حيث نژاد، مليت، يا دين با همديگر زناشويی كنند و تشكيل خانواده بدهند. در تمام مدت زناشويی و هنگام انحلال آن، زن و شوهر در امور مربوط به ازدواج حقوق برابر دارند. ٢- ازدواج حتما بايد با رضايت كامل و آزادانهء زن و مرد صورت گيرد. ٣- خانواده ركن طبيعی و اساسی جامعه است و بايد از حمايت جامعه و دولت بهره مند شود.

ماده ی ١٨
هر شخصی حق دارد از آزادی انديشه، وجدان و دين بهره مند شود. اين حق مستلزم آزادی تغيير دين يا اعتقاد و همچنين آزادی اظهار دين يا اعتقاد، در قالب آموزش دينی، عبادت‌ها و اجرای آيين‌ها و مراسم دينی به تنهايی يا به صورت جمعی، به طور خصوصی يا عمومی است

ماده ی ١٩
هر فردی حق آزادی عقيده و بيان دارد و اين حق، مستلزم آن است كه كسی از داشتن عقايد خود بيم و نگرانی نداشته باشد و در كسب و دريافت و انتشار اطلاعات و افكار، به تمام وسايل ممكن، و بدون ملاحظات مرزی، آزاد باشد

ماده ی ٢٠
١- هر شخصی حق دارد از آزادی تشكيل اجتماعات، مجامع و انجمن‌های مسالمت آميز بهره مند گردد. ٢- هيچ كس را نبايد به شركت در هيچ اجتماعی مجبور كرد.